MZK - udogodnienia dla pasażerów
Przy ośmiu najbardziej uczęszczanych przystankach autobusowych na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny zamontowane zostały elektroniczne tablice informacyjne. Tablice są częścią projektu, na którego realizację Międzygminny Związek Komunikacyjny otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych. „To jeden z najnowocześniejszych systemów w Polsce” - podkreśla dyrektor biura MZK Benedykt Lanuszny.
Tablice wyświetlają informacje dotyczące autobusów – numer linii, kierunek kursu, godzinę odjazdu z przystanku, ewentualnie - czas opóźnienia, a także bieżącą datę i godzinę oraz aktualne wiadomości związane z komunikacją miejską. Na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny zamontowane zostały na następujących przystankach:
-
Bełk Szpital (kier. Czerwionka)
1 szt.
Czerwionka Centrum
2 szt.
Czerwionka Ośrodek Zdrowia
2 szt.
Dębieńsko Centrum (kier. Czerwionka)
1 szt.
Leszczyny Osiedle
1 szt.
Leszczyny Skrzyżowanie (kier. Rybnik)
1 szt.
To nie jedyne nowe rozwiązania, jakie czekają od stycznia br. pasażerów MZK. Dzięki pozyskanej dotacji unijnej na projekt pn. "Wsparcie obsługi i bezpieczeństwa pasażerów MZK Jastrzębie innowacyjnymi systemami informatycznymi" wprowadzono także:
System e – biletu
Papierowy bilet został zamieniony na elektroniczny - w formie dyskietki, który funkcjonuje jako bilet jednorazowy na okaziciela oraz okresowy imienny. Każdy pasażer wsiadający i wysiadający jest zobowiązany do zbliżenia go do elektronicznego kasownika w celu odczytu karty e-biletu.
System zarządzania taborem autobusów
System ten zapewni bieżącą informację o miejscu, w którym dany autobus się znajduje poprzez wmontowany układ geolokalizacji. Powiązany jest z systemem tablic informacyjnych wyświetlających aktualne rozkłady jazdy.
System monitoringu i powiadamiania w autobusach
Zamontowanie monitoringu we wszystkich autobusach realizujących zadania Związku zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Zabezpieczy między innymi pasażerów przed kradzieżami, a także pojazd przed aktami wandalizmu.
System strony internetowej
W ramach kompleksowego systemu zostaną stworzone serwisy internetowe:
portal eBOK - służący jako podstawowy kanał informacyjny pomiędzy użytkownikami kart e-biletu, a Biurem Obsługi Klienta MZK
portal użytkownika karty e-biletu - po zalogowaniu przez pasażera portal umożliwia m.in. dostęp do historii płatności, doładowanie karty, składanie wniosków do MZK i in.
Więcej: http://e-biletmzkjastrzebie.com/
Uruchomione zostało także Biuro Obsługi Klienta w siedzibie Związku, w którym będzie
można nabyć e-bilet, a także złożyć wszelkie wnioski dotyczące funkcjonowania komunikacji zbiorowej na terenie działania MZK.
Całkowita wartość projektu wynosi ok. 14, 5 mln zł.