Koronawirus - pakiet pomocowy dla przedsiębiorców oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą
W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 i choroby COVID-19 przedsiębiorcy oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą z uwagi na pogorszenie sytuacji ekonomicznej, mogą mieć problemy z terminową zapłatą podatku (od nieruchomości, rolnego, leśnego, podatku od środków transportowych).
W związku z powyższym, decyzją Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny przewidziano możliwość odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty zapłaty podatku, odroczenia lub rozłożenia na raty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę oraz umorzenia ewentualnych odsetek powstałych od zaległości podatkowych lub opłaty prolongacyjnej.
Natomiast w szczególnie uzasadnionych przypadkach, po zakończeniu terminu na jaki podatek od nieruchomości, rolny, leśny, od środków transportowych został odroczony lub rozłożony w czasie, zakładamy możliwość częściowego lub całościowego umorzenia powstałych w ten sposób zaległości.
Aby skorzystać z ww. możliwości odroczenia lub rozłożenia na raty należy wypełnić poniższe dokumenty:
· wniosek o odroczenie terminu płatności podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych lub odroczenia terminu płatności zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę (dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej).
Prosi się także o dopisanie na wniosku informacji o klasie działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności - PKD). Wzór wniosku dostępny jest w załączeniu
lub
· wniosek o rozłożenie na raty podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych lub rozłożenia na raty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę (dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej).
Prosi się także o dopisanie na wniosku informacji o klasie działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności - PKD). Wzór wniosku dostępny jest w załączeniu
oraz
· wniosek o umorzenie zaległości podatkowej, odsetek z zwłokę lub opłaty prolongacyjnej (dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej). Prosi się także o dopisanie na wniosku informacji o klasie działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności - PKD). Wzór wniosku dostępny jest w załączeniu.
Załączniki do wniosku:
- wszelkie dokumenty potwierdzające negatywny wpływ epidemii koronawirusa SARS-CoV-2 i choroby COVID-19 na prowadzoną działalność gospodarczą celem porównania obrotu gospodarczego tj. spadku sprzedaży towarów lub usług w następstwie COVID-19, w stosunku do miesiąca poprzedzającego miesiąc ogłoszenia stanu epidemii;
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19;
- oświadczenie o stanie majątkowym.
Zgodnie z warunkami zawartymi w Komunikacie Komisji Europejskiej - Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 1/01) (Dz. Urz. UE C 911 z 20.03.2020, str.1) przedmiotowe wsparcie udzielone na podstawie art. 15zzzh ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 374 ze zm.) stanowi pomoc publiczną mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce.
Dodatkowo, w przypadku reprezentowania wnioskodawcy przez pełnomocnika do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo wg wzoru stanowiącego załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.12.2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 233).
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa to 17,00 zł. Opłatę należy uiścić na numer rachunku bankowego Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny: 21 8454 1095 2003 0000 0374 0047.
Tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy.
Pełnomocnictwa udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu są zwolnione z opłaty skarbowej na podstawie ustawy o opłacie skarbowej.
Wniosek wraz z załącznikami można przesyłać za pomocą skrzynki podawczej ePUAP, mailem na adres lub tradycyjną drogą pocztową.
Każdy złożony wniosek będzie rozpatrywany indywidualnie.
W razie pytań, można kontaktować się z Referatem Podatków pod numerami telefonów: (32)4295925, (32)4295971, (32)4295929, (32)4295975 oraz adresem mailowym:
Załączniki:
- Wzór wniosku o rozłożenie na raty
- Wzór wniosku o odroczenie terminu płatności
- Wzór wniosku o umorzenie zaległości podatkowej, odsetek, opłaty prolongacyjnej