Strona główna/Urząd/Aktualności/Nowoczesna technologia w gminnych szkołach

Nowoczesna technologia w gminnych szkołach

Aktualności 29 Stycznia 2013

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 8 i Zespołu Szkół nr 1 z chęcią zamieniają książkę i zeszyt na laptopa. W czasie lekcji surfują w internecie. Oglądają filmiki, odsłuchują nagrania, przeglądają zdjęcia. Czy im wolno? Jak najbardziej!

Wszystko bowiem odbywa się w ramach specjalnie opracowanych przez nauczycieli scenariuszy lekcji wykorzystujących nowoczesną technologię. Atrakcyjną formę przekazywania wiedzy umożliwił w obu placówkach rządowy program "Cyfrowa szkoła".

Celem "Cyfrowej Szkoły" jest unowocześnienie wyposażenia szkół podstawowych o sprzęt informatyczny rozwijający technologie informacyjno- komunikacyjne w nauczaniu.
W połowie maja ubiegłego roku wyłonione zostały placówki, które objęto pilotażowym programem. Na terenie woj. śląskiego do udziału w "Cyfrowej szkole" zgłosiło się 367 szkół, a do realizacji programu, w drodze losowania, zakwalifikowano 41 placówek, w tym aż dwie z terenu Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny – SP nr 8 w Dębieńsku oraz ZS nr 1 w Leszczynach.
W ramach otrzymanego wsparcia finansowego szkoły wzbogaciły swoją ofertę o m.in.: przenośne komputery dla uczniów i nauczycieli, tablice interaktywne, projektory i ekrany multimedialne, urządzenia wielofunkcyjne, wizualizery. Unowocześniona została także sieć internetowa. Na terenie obu placówek można korzystać z bezprzewodowego dostępu do internetu.
"Sprzęt zakupiony w ramach projektu pojawił się w naszej szkole pod koniec grudnia. I choć korzystamy z niego dopiero od kilku tygodni, dzieci nie mają żadnego problemu z obsługą tych nowoczesnych pomocy dydaktycznych – podkreśla dyrektor SP nr 8Aleksander Pyszny i dodaje: Nauczyciele na bieżąco wykorzystują technologię informatyczną w swojej pracy, ale dzięki projektowi mogli znacznie poszerzyć ofertę skierowaną do uczniów i uatrakcyjnić zajęcia".
Jak podkreślają dyrektorzy obu placówek - Zakupiony sprzęt sprawdza się znakomicie na wszystkich przedmiotach. "Korzystamy na lekcjach przyrody, języka polskiego, angielskiego, matematyki, techniki, a nawet na zajęciach wychowania fizycznego – zaznacza Anna Bober, dyrektor ZS nr 1. Nowinki technologiczne mają także zastosowanie podczas zajęć wyrównawczych, indywidualnych oraz podczas kół zainteresowań".
Dyrektorzy i nauczyciele uczestniczą w specjalnie opracowanych szkoleniach dotyczących wdrożenia technologii informacyjno-komunikacyjnych, wymieniają się także dobrymi praktykami. 
A dzieci z entuzjazmem uczestniczą w zajęciach, podczas których mogą korzystać z laptopów i tablic interaktywnych. 
"Lekcje są bardziej interesujące, pełne ciekawostek" – przekonują szóstoklasistki - Julka i Jagoda. 
"Komputery są bardziej atrakcyjne dla nas niż zeszyty ćwiczeń. Z chęcią pracujemy na tablicy interaktywnej. Aktywizujemy się, zgłaszamy, bo każdy chce obsługiwać ten sprzęt" - dodają Paulina i Julka.
"Lekcje z wykorzystaniem nowoczesnej technologii wymagają od nas większego nakładu pracy. Poświęcamy więcej czasu i zaangażowania, aby je przygotować. Bez wątpienia jednak warto. Dzieci są bardzo zainteresowane i chętnie uczestniczą w zajęciach. Nowoczesne metody nauczania świetnie wzbogacają i dopełniają te tradycyjne" - mówi Anna Steuer, nauczycielka przyrody w ZS nr 1. 
Dyrektor A. Pyszny zwraca uwagę, jak ważne jest, aby szkoła kładła nacisk na równoległe wykorzystywanie tradycyjnych i nowoczesnych metod nauczania. Ani książki, ani długopisy nie odejdą więc do lamusa. "Człowiek nie może być niewolnikiem technologii, jej celem ma być uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego i podniesienie efektywności nauczania" - zaznacza A. Pyszny.

Wartość projektu w ZS1 wynosi ponad 160 tys. zł, w tym dofinansowanie z budżetu gminy – niecałe 50 tys. zł. W SP 8 projekt kosztował 174 tys. zł, wkład własny gminy to kwota ponad 40 tys. zł.

Program "Cyfrowa szkoła" jest częścią wieloletniego programu, który ma służyć rozwijaniu kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania nowoczesnych technologii. Celem projektu jest także zapewnienie szkołom niezbędnej infrastruktury i nowoczesnych pomocy dydaktycznych.

top_baner
do góry